پاسخ به مطلب 60 تناقض قرآن (5 شبهه ی اول)
1) (سوره 4 آیه 11-12) و (سوره 4 آیه 176) در مورد قوانین وراثت صحبت
میکند. اگر یک مرد فوت شود، و از او سه دختر و دو والد و یک همسر باقی
بماند؛ دختران 3/2 سهم، والد ها 3/1 سهم (هردو بر اساس سوره 4 آیه 11) و
همسر 8/1 سهم (بر اساس سوره 4 آیه 12) از ارث را دریافت میکند که از میزان
ارث بیشتر میشود.
مثال دوم، مردی فوت میشود و از او یک مادر و یک همسر و
دو خواهر باقی میماند، مادر 3/1 سهم (سوره 4 آیه 11) همسر 4/1 (سوره 4 آیه
12) و خواهران 3/2 (سوره 4 آیه 176) که مجموع آنها 12/15 کل ارث است
پاسخ
به مثال اول :فرض کنیم شخصی 100 تومان ارث به جای می گذارد. طبق دستور
اسلام ابتدا 1/8 از آن جدا می کنند. می شود 12.5 تومان / 87.5 تومان باقی
می ماند . حال دو سوم این پول را به دختران می دهیم می شود58.32 تومان . یک
سوم باقی مانده هم سهم والدین هست. می شود 99.98 درصد به علاوه 0/02اقی
مانده کسری(بیشتر از دو رقم اعشاری)
پاسخ به
مثال دوم: باز فرض می کنیم شخصی می میرد و 100 تومان ارث باقی می گذارد و
از او یک زن و والدین و دو خواهر باقی می ماند. زن 1/4 و والدین1/3 و
خواهران2/3 می برند. حال حساب کنیم ببینم درست است یا نه. ابتدا سهم زن را
جدا می کنیم 1/4 از 100 تومان می شود 25 تومان. بنابراین 25تومان به زن می
دهیم. حالا 75 تومان باقی می ماند.از این 75 تومان 1/3 را به والدین می
دهیم یعنی 25 تومان و 50 تومان یعنی 2/3 را به خواهران می دهیم یعنی 50
تومان. با این محاسبه ای که انجام شد نه چیزی کم می آید و نه چیزی زیاد و
اشکال وارد نیست.
2)چند فرشته برای مریم فرستاده شده بودند؟
وقتی
قرآن در مورد باردار شدن مریم و میلاد مسیح در (سوره 3 آیه 42 و 45) راجع
به چندین فرشته صحبت میکند اما در (سوره 19 آیه 17-21) تنها از یک فرشته
صحبت میکند.
پاسخ:
وَ إِذ قَالَتِ المَلئِکَةُ یَا مَریَمُ إِنَّ اللّهَ اصطَفیکِ وَ طَهَّرَکِ وَاصطَفیکِ عَلَی نِسَاءِ العَالَمِین
ترجمه
ی فولادوند : و یاد کن هنگامی را که فرشتگان گفتند : « ای مریم ، خداوند
تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برتری داده است .»
سوره ی مبارکه ی آل عمران ( 3 ) ، آیه ی 45
إِذ
قَالَتِ المَلئِکَةُ یَا مَریَمُ إِنَّ اللّهَ یُبِشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ
مِّنهُ اسمُهُ المَسِیحُ عِیسَی ابنُ مَریَمَ وَجِیهاً فِی الدُّنیَا وَ
الآخِرَةِ وَ مِنَ المُقَرَّبِین
ترجمه ی فولادوند : یاد کن هنگامی را
که فرشتگان گفتند : « ای مریم ، خداوند تو را به کلمه ای از جانب خود که
نامش مسیح ، عیسی بن مریم مژده می دهد ، در حالی که او در دنیا و آخرت
آبرومند و از مقربان درگاه خداست.
سوره ی مبارکه ی مریم (19 ) ، آیات 17 ـ 21
فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا
ترجمه
ی فولادوند : و در برابر آنان پردهاى بر خود گرفت. پس روح خود را به سوى
او فرستادیم تا به (شکل) بشرى خوشاندام بر او نمایان شد.
قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا
ترجمه ی فولادوند : (مریم) گفت: (اگر پرهیزگارى، من از تو به خداى رحمان پناه مىبرم.)
قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِیًّا
ترجمه ی فولادوند : گفت: (من فقط فرستاده پروردگار توام، براى اینکه به تو پسرى پاکیزه ببخشم.)
قالَتْ أَنَّى یَکُونُ لِی غُلامٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِیًّا
ترجمه ی فولادوند : گفت: (چگونه مرا پسرى باشد با آنکه دست بشرى به من نرسیده و بدکار نبودهام؟)
قالَ کَذلِکِ قالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ وَ لِنَجْعَلَهُ آیَةً لِلنَّاسِ وَ رَحْمَةً مِنَّا وَ کانَ أَمْراً مَقْضِیًّا
ترجمه
ی فولادوند:گفت: ((فرمان) چنین است، پروردگار تو گفته که آن بر من آسان
است، و تا او را نشانهاى براى مردم و رحمتى از جانب خویش قرار دهیم، و
(این) دستورى قطعى بود.):
در آیه ی 42 سوره ی مبارکه ی آل عمران ،
ملایکه برگزیده بودن و پاک بودن حضرت مریم را بشارت می دهند ، اما در آیه ی
45 سوره ی مبارکه ی آل عمران و آیات 17 ـ 21 سوره ی مریم حضرت جبرئیل
آمدن حضرت مسیح ( ع ) را به حضرت مریم ( ع ) بشارت می دهد .که موضوع آیه ی
42 سوره ی مبارکه ی آل عمران با آیات دیگه مربوط نیست و هر کدام چیزی را
بشارت می دهند بنابراین در یک آیه فرشتگان بشارتی به مریم می دهند و در آیه
ای دیگر جبرئیل بشارتی دیگر می دهد.
3) اختلافات عددی بیشتر
الف ـ آیا روزهای الله برابر 1000 روز بشر است (سوره 22 آیه 47، سوره 32 آیه 5) یا برابر 50,000 روز بشر است (سوره 70 آیه 4) ؟
پاسخ:
اگر
در آیه سوره معارج مقدار آن را پنجاه هزار سال خوانده ، چون مربوط به کفار
است( می تونین به سوره ی معارج مراجعه کنید ، آیات 1-4 از عذابی صحبت می
شه که حتما" برای کافران اتفاق میفته و در ادامه ی این آیه می آید )، تا به
خاطر کفرشان مشقت بیشترى بکشند، ممکن هم هست بگوییم مقدار هزار سال مربوط
به یکى از مواقف روز قیامت است ، و مقدار پنجاه هزار سال مقدار و طول مدت
پنجاه موقف است.
تفسیر المیزان جلد 16 صفحه 371( تفسیر سوره ی سجده ، آیه ی 5 )
در
حدیثى از ((امام صادق )) (علیه السلام ) آمده است:در قیامت پنجاه موقف
(محل توقف براى رسیدگى به اعمال و حساب ) است که هر موقفى به اندازه یکهزار
سال از سالهائى است که شما مى شمرید، سپس این آیه را تلاوت فرمود: در روزى
که مقدارش پنجاه هزار سال است.
در تفسیر مجمع البیان هم آمده است:
پاره
اى مى گویند منظور از مدت نخست، زمان رفت و بازگشت فرشتگان از زمین به
آسمان نخست است، و مدّت دوّم زمان رفت و بازگشت آنان به آسمان هفتم.
و به باور پاره اى دیگر، هزار سال براى رفتن به آسمان و براى بازگشتن از آنجاست و پنجاه هزار سال مدت یک روزِ رستاخیز خواهد بود.
ب
ـ چند باغ در بهشت وجود دارد؟ یک (سوره 39 آیه 73، سوره 41 آیه 30، سوره
57 آیه 21، سوره 79 آیه 41) یا زیادتر (سوره 18 آیه 31، سوره 22 آیه 23،
سوره 35 آیه 33)؟
پاسخ:فقط یک بهشت وجود دارد.جاهایی
که کلمه ی جنة به کار برده شده مقصود همین بهشت حقیقی است اما جاهایی که
کلمه ی جنات به کار برده شده مقصد باغ ها و بوستان هایی است که در این بهشت
ها وجود دارند.
ج ـ در (سوره 56 آیه 7) ادعا میکند که در روز
قیامت مردم سه دسته میشوند، اما در (سوره 90 آیات 18-19، سوره 99 آیات 6-7)
تنها دو گروه را بر میشمرد.
پاسخ:
سوره ی مبارکه ی واقعه ، آیه ی 56
وَ کُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً و شما سه دسته شوید:
در ادامه ی این آیه در سوره ی واقعه اشاره می کند : یک گروه اصحاب یمین هستند ، یک گروه اصحاب شمال هستند ، یک گروه سابقون هستند.
سوره ی مبارکه ی بلد ، آیات 17 ـ 20
ثُمَّ کانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ
علاوه بر این از زمره کسانى باشد که گرویده و یکدیگر را به شکیبایى و مهربانى سفارش کردهاند.
أُولئِکَ أَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ اینانند خجستگان.
وَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیاتِنا هُمْ أَصْحابُ الْمَشْأَمَةِ
و کسانى که به انکار نشانههاى ما پرداختهاند، آنانند ناخجستگان شوم.
عَلَیْهِمْ نارٌ مُؤْصَدَةٌ بر آنان آتشى سرپوشیده احاطه دارد.
در
سوره ی مبارکه ی واقعه اشاره شده که همه ی مردم به سه دسته تقسیم میشن
(اصحاب یمین،اصحاب شمال و سابقون)، در سوره ی مبارکه ی بلد این قضیه مردود
اعلام نمی شه یعنی خداوند نگفته مردم دو دسته اند بلکه فقط یک ویژگی از
اصحاب یمین و یک ویژگی اصحاب شمال رو آورده.
د ـ در مورد اینکه
چه کسی روح را در هنگام مرگ از انسان میگیرد نیز تناقضی آشکار وجود دارد،
فرشته مرگ (سوره 32 آیه 11)، یک فرشتگان (جمع) (سوره 47 آیه 27) و همچنین
“این الله است که روح را از انسانها در هنگام مرگ میگیرد” (سوره 39 آیه
42).
پاسخ:خدا قادر مطلق است و هیچ کاری بدون اجازه ی
او صورت نمیگیرد،ملک الموت دستور مرگ را از خدا میگیرد و به کمک فرشتگانی
که او را یاری می دهند جان ها را می گیرد.می بینیم که تناقضی نیست.
ه
ـ صحیح بخاری ادعا میکند که جبرئیل 600 بال داشت (جلد چهارم بخش 54 شماره
455) در حالی که قرآن در (سوره 35 آیه 1) میگوید فرشتگان 2، 3 یا 4 بال
دارند.
پاسخ:می دونیم که قرآن سرشار از آرایه است ،
این که کجاش کنایه است و کجاش نیست، نیاز به علم فراوانی دارد ولی می بینیم
علمای عالم به معانی قرآن جناح رو کنایه از قدرت و تواناییشون دونستند نه
تعداد بال هاشون
گاهى این کلمه در فارسى یا در عربى به عنوان کنایه از
وسیله حرکت و اعمال قدرت و توانائى به کار مى رود، مثلا گفته میشود فلان کس
بال و پرش سوخته شد کنایه از اینکه نیروى حرکت و توانائى از او سلب گردید،
یا فلان کس را زیر بال و پر خود گرفت ، یا انسان باید با دو بال علم و عمل
پرواز کند، و امثال این تعبیرات که همگى بیانگر معنى کنائى این کلمه است .
در
موارد دیگر نیز تعبیراتى مانند ((عرش )) و ((کرسى )) و ((لوح )) و ((قلم
)) دیده مى شود که معمولا توجه به مفاهیم معنوى آنها است نه جسم مادى آن .
در
بعضى از روایات آمده است : ((جبرئیل (پیک وحى خداوند) ششصد بال دارد! و
هنگامى که با این حالت پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) را
ملاقات کرد ما بین زمین و آسمان را پر کرده بود))
...بدانیم بال و پر
آنها وسیله فعالیت و حرکت و قدرت است که قرائن براى این هدف به قدر کافى
گویا است ، همانگونه که در بحث ((عرش )) و ((کرسى )) گفتیم این دو کلمه
گرچه به معنى تختهاى ((پایه بلند)) و ((پایه کوتاه )) است اما مسلما منظور
از آن قدرت پروردگار در ابعاد مختلف جهان مى باشد.
نکته ی دیگر اینکه شیعیان اعتقادی به صحیح بخاری ندارند.
4) الله چند روز برای نابودی قوم عاد نیاز داشت؟
یک روز (سوره 54 آیه 19) یا چندین روز (سوره 41 آیه 16، سوره 69 آیات 6-7).
پاسخ: سوره ی قمر ( 54 ) ، آیه ی 19 :
إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ
ما بر (سر) آنان در روز شومى، به طور مداوم، تندبادى توفنده فرستادیم،
مراد
از « یوم نحس مستمر » آن است که این تندباد در چند روز پی در پی بوده است ،
چنان که در سوره ی فصلت (41 ) ، آیه ی 16 می فرماید : باد را در چند روز
شوم بر آنان وزاندیم ، پس مراد از مستمر در این آیه یعنی روزهای پیوسته و
دنباله دار ، و در سوره ی مبارکه ی حاقّه (69) ، آیات 6 و 7 شماره ی این
روزها بیان شده است : سبع لیال و ثمانیة أیام ، هفت شب و هشت روز .
در ضمن کلمه ی مستمر از نظر لغوی یعنی ادامه دار و چیزی که جریان دارد و رنگ ماندنی به خود گرفته است.
5) خلقت شش روز بود یا هشت روز؟
پاسخ:همانطور
که در قرآن آمده است خلقت در 6 روز بوده به اینصورت که آفرینش اولیه زمین
در دو روز و آفرینش اولیه به علاوه ی آفرینش کوه ها و برکات و جزئیات دیگر
در چهار روز و آفرینش آسمان ها در دو روز بوده.
به بیان ساده تر آفرینش
اولیه زمین دو روز و تکمیل جزئیات و یا به تعبیر قرآن گسترش زمین هم دو روز
که در کل آفرینش زمین می شود چهار روز و به علاوه ی آفرینش آسمان ها می
شود شش روز که در جاهای دیگر قرآن هم 6 روز آمده است.
در سوره ی معارج مقدار پنجاه هزار برای کافران بیان شده، ولی دقت کنید که در سوره ی حج نیز مقدار هزار سال برای کافران و ستمکاران آمده است، و نیز در سوره ی سجده این مدت به صورت عام است که شامل همه می گردد. در ضمنعروج به آسمان برای همه یکسان است ولی اگر فزض کنیم کافران در این هنگام نیز عذاب می کشند، آنها نیز باید سریعتر به آسمان برسند تا عذاب اصلی و دردناکتر را ببینند! پس تلاش اول برای رفع این تناقض به نتیجه ی خاصی نمی رسد.
در حدیث امام صادق آمده که پنجاه محل توقف وجود دارد تا حسابرسی در آنها انجام شود، اولا در آیات دیگر قرآن آمده که حسابرسیدر یک مکان نه پنجاه تا انجام می شود و نیز در سایر موارد باید می آمد که این فاصله هزار سال است نه یک روز خدا! و این حدیث نیز به هیچ این تناقض را توجیه نمیکند (زیرا در هر سه آیه یوم یعنی روز آمده است)
همچنین مدت پنجاه هزار سال مدت عروج به سوی خداست نه یک روز رستاخیز(با توجه به آیه) پس این مورد نیز نتیجه ای ندارد.
قرآن با توجه به سخنان خودش نباید هیچ تناقض لفظی و معنایی می داشت تا بتواند چنین بگوید. مسلما خداوند عالم و قادر (اگر وجود داشته باشد) می توانست کتابی بسیار منظم تر و کامل تر بیاورد (آیات بسیاری در قرآن بار ها تکرار شده اند و همچنین ماجراهایی نیز در آن چندین بار گفته شده که هیچ ضرورتی ندارد) که دارای این تناقضات هم نباشد.
کمی فکر کنیم و ببینیم که ما ایرانی ها (و سایر ملتها، بجز اعراب که درامد اصلیشان از همین راه و حج و .. است) چه بهره ای از این اسلام و قرآن عربی برده ایم که اینگونه سینه ی خود را پاره می کنیم و از این دین ارثی دفاع می کنیم!