پاسخ به مطلب 60 تناقض قرآن ( شبهه های 15 تا 20 )
16) آیا در بهشت بازجویی خواهد بود یا نه؟
از یکدیگر سوال نخواهند کرد (سوره 23 آیه 101)، اما همچنان در یک پرس و جوی دو جانبه شرکت خواهند کرد (سوره 52 آیه 25) و از یکدیگر سوال خواهند کرد (سوره 37 آیه 27).
پاسخ: در سوره ی مومنون آیه 101 آمده است:هنگامی که قیامت شود میانشان خویشاوندی وجود ندارد و از حال یکدیگر نمی پرسند.
واضح است که این آیه در مورد قیامت است و نه بهشت.
در سوره ی طور آیه 25 هم آمده است:و برخی شان رو به برخی کنند و از هم پرسند. که این آیه هم با توجه به آیات قبلش در مورد بهشتیان است که با هم گفتگوی دوستانه انجام می دهند.
در سوره ی صافات آیه 27 هم آمده:و برخی شان رو به برخی کنند و از هم پرسند. که این آیه در مورد جهنمیان است که یکدیگر را مواخذه می کنند. دیدیم که در این آیه هم هیچ تناقضی نبود بلکه یک برداشت اشتباه و با سوء نیت از آیات قرآن بوده است.
17) آیا فرشتگان محافظ هستند؟
هیچ حافظی بجز الله وجود ندارد (سوره 2 آیه 107، سوره 29 آیه 22)، اما (سوره 41 آیه 31) فرشتگان خود میگویند «ما محافظان شما در اینجا و در آن دنیا هستیم.» همچنین در سوره های دیگر نقش آنها بعنوان نگاهبان (سوره 13 آیه 11 و سوره 50 آیه 17-18) و محافظان (سوره 82 آیه 10) اعلام میشود.
پاسخ: در آیات و روایات متعدد از فرشتگانی یاد شده که مأمور حفظ جان انسان و ثبت کارهای او هستند و از آنان در برابر خطراتی که مورد اراده ی حتمی خداوند است ،محافظت می نمایند ، البته هر گاه اراده ی قطعی خداوند رسیده ، فرشتگان محافظ مأموریت حفاظت را رها و انسان را به دست اجل حتمی الهی می سپارند.
این آیات هیچ تناقضی با هم ندارند ، زیرا:
با توجه به آیه ی 11 سوره ی مبارکه ی رعد ، فرشتگان به فرمان خدا کار می کنند. بنابراین باز هم قدرت خداوند بالاتر از همه ی قدرت هاست . پس باز هم همه ی کارها در طول اراده ی خداوند است و تنها حافظ و نگهبان اصلی همان خداست و بس.
18) آیا همه چیز مطیع الله است؟
به اینکه همه چیز مطیع الله است در (سوره 30 آیه 26) اعلام شده است اما در چندین جای دیگر در مورد عدم اطاعت مغرورانه شیطان از الله خبر میدهد از جمله (سوره 7 آیه 11، سوره 15 آیه 28-31، سوره 17 آیه 61، سوره 20 آیه 116، سوره 28 آیه 71-74، سوره 18 آیه 50)، همچنین در جاهای دیگری در مورد بسیاری از موجودات که از فرمان الله سرپیچی میکنند.
پاسخ: اینکه همه ی موجودات مطیع خداهستند به این معناست که خدا قادر مطلق است و اگر در مورد کسی اراده ی کاری را کند او مجبور به تسلیم است و هیچ راهی برای فرار ندارد،شیطان هم که از دستور خدا سرپیچی کرد در روز موعود که دستور نابودی او از طرف خدا می رسد خواه نا خواه تسلیم می شود.
در ضمن این اطاعت ،اطاعت تکوینی است و عدم اطاعتی که در مورد شیطان و بعضی از انس وجن آورده شده اطاعت تشریعی است.
19) آیا الله شرک را میبخشد؟
شرک بدترین گناهان شمرده میشود، اما به نظر میرسد نویسنده قرآن نتوانسته است در مورد اینکه الله شرک را میبخشد یا نمیبخشد تصمیم قاطعی بگیرد. در (سوره 4 آیه 48، 116) میگوید نمیبخشد و در سوره (4 آیه 153) میگوید میبخشد، ابراهیم با پرستش ماه و خورشید و ستاره به عنوان خدایش دچار شرک میشود (سوره 6 آیه 76-78) اما مسلمانان فکر میکنند که پیامبران گناه نمیکنند.
پاسخ:همانطور که بارها اشاره شد در فهم آیات قرآن باید به سایر آیات هم توجه کرد و باید به آیات قبل و بعد از آن هم نگاه کرد.آیاتی که از نبخشیده شدن شرک سخن می گویند مربوط به کسانی هستند که مشرک از دنیا می روند و بدون توبه می میرند و همانطور که در آیه آمده است خدا گناهان کمتر از شرک را حتی اگر فرد بدون توبه هم بمیرد در صورتی که آن فرد شرایط لازم را داشته باشد می بخشد اما شرک به خدا فقط با توبه واقعی بخشیده می شود همانطور که در سوره ی نساء آیه ی 153 آمده است شرک بنی اسرائیل بخشیده شد اما با توجه به آنچه که در قرآن و حتی در تورات آمده این بخشیده شدن پس از مجازاتی سنگین و توبه ی واقعی بنی اسرائیل بوده است.در مورد حضرت ابراهیم هم خدا در سوره ی انعام آیات 74 تا 78 همه چیز را به وضوح آشکار کرده است،خداوند در این آیات گفته است که ابتدا حقیقت را به حضرت ابراهیم نشان داده است و سپس حضرت ابراهیم به نزد بت پرستان رفته و اظهار پرستش خدایان آنها را کرده است.حضرت ابراهیم ( ع ) همان طور که در آیه 74 اشاره شده است خود بر یکتایی خداوند و توحید معنا و بصیرت داشته است ولی در مقام استدلال برای بت پرستان از این راه عمل می کند تا خدایان باطل آنها را با دلیل رد کند . به همین دلیل است که وقتی غروب و ماه و خورشید را می بیند می فرماید : من از شرک شما بیزارم و نمی گوید از شرک خودم.
20) ماجرای پرستش گوساله طلایی
اسرائیلیان قبل از اینکه موسی از کوه بازگردد آغاز به پرستش گوساله طلایی کردند (سوره 7 آیه 149)، اما تازمانی که موسی بازنگشته بود از توبه کردن سر باز زدند و به ستایش گوساله ادامه دادند (سوره 20 آیه 91). آیا هارون نیز در گناه آنان شریک بود؟ نه (سوره 20 آیه 85-90)، آری (سوره 20 آیه 92، سوره 7 آیه 151).
پاسخ:یکی از بی سند ترین و ابلهانه ترین شبهات مطرح شده همین شبهه است زیرا خداوند در تمام آیات اشاره شده در شبهه به روشنی گفته است که هارون در گناه آنها همکاری نکرده است و حتی آن ها را امر به معروف ونهی از منکر هم کرده است وبه گفته ی خود هارون آن ها می خواستند او را به خاطر عدم پرستش گوساله بکشند و موسی هم این را می پذیرد و برای هارون وخودش آرزوی بهشت و مغفرت می کند.
ممنون از زحماتتون