گفتگوی دینی با مسیحیان

پس بندگان من را مژده بده،آن هایی که تمام سخنان را می شنوند و بهترین آن ها را بر می گزینند. قرآن کریم

گفتگوی دینی با مسیحیان

پس بندگان من را مژده بده،آن هایی که تمام سخنان را می شنوند و بهترین آن ها را بر می گزینند. قرآن کریم

گفتگوی دینی با مسیحیان

بسم الله الرحمن الرحیم
این بلاگ جهت گفتگوی آرام بین مسیحیت و اسلام و ایجاد یک فضای گفتگوی دینی بین ادیان مختلف ایجاد گردیده است.
نظرات بازدیدکنندگان پس از تایید به نمایش گذاشته می شوند.
لازم به ذکر است نظراتی که حاوی مطالب توهین آمیز به ادیان مختلف باشند تاییدنخواهند شد.
توجه:هدف این گفتگوها به هیچ وجه ایجاد اختلاف و نزاع نیست زیرا که ما باور داریم ادیان ابراهیمی (یهودیت،مسیحیت واسلام) همه یک سرچشمه ی واحد دارند و پیروان این ادیان نیز با هم برادرند.

قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ

بگو: اى اهل کتاب بیایید به سوى سخنى که میان ما و شما یکسان است: این که جز خداى یکتا را نپرستیم و چیزى را با او شریک نسازیم و برخى از ما برخى را به جاى خداى یکتا به خدایى نگیرد. پس اگر پشت کنند و برگردند بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم- تسلیم خداییم-.

پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳ شهریور ۹۷، ۱۶:۳۹ - ابوالفضل خوب بود
پیوندهای روزانه

خدا نبودن مسیح در کتاب مقدس(بخش اول)

يكشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۲، ۰۵:۳۷ ب.ظ

دلیل اول مسیحیان بر الوهیت مسیح :

بنا بر نظر آنها ، فقراتی از کتاب مقدس بر الوهیت حضرت مسیح به صراحت و یا به اشاره تأکید می کند از جمله:

 در جای جای انجیل ها بر حضرت مسیح کلمه «پسر خدا» اطلاق شده است از جمله در انجیل یوحنا باب 1 : فقره 34 «و من دیده شهادت می دهم که این است پسر خدا»حضرت مسیح نیز بارها خداوند را با نام «پدر» خوانده است از جمله انجیل یوحنا باب 14 : فقره 2 «در خانه پدر من منزل بسیار است».

نقد و بررسی:

استفاده از کلمه پدر برای خداوند یا استفاده از واژه پسر برای بندگان خاص خداوند در ادبیات کتاب مقدس امری عادی و مرسوم است و به حضرت عیسی اختصاص ندارد از جمله:

پیدایش 6 : 2 « پسران خدا دختران آدمیان را دیدند»

خروج 4 : 22: «و به فرعون بگو خداوند چنین می گوید: اسرائیل پسر من و نخست زاده من است»

اول تواریخ 28 : 6 «و به من گفت: پسر تو سلیمان او است که خانه مرا و صحن های مرا بنا خواهد نمود. زیرا که او را برگزیده ام تا پسر من باشد و من پدر او خواهم بود

از ذکر سایر موارد خود داری می کنیم و به ذکر چند آدرس اکتفا می کنیم:

خروج 4 : 23 ، مزامیر 2 :7، اول تواریخ 17 : 13، هوشع 1 : 10، ارمیا 31 :9، اشعیا 63 : 16، انجیل متی 5 : 45 و 6 : 6، 23 : 9، انجیل لوقا 20 :36 و 3: 38، انجیل یوحنا 1 : 12 و 20 : 17، رساله اول یوحنا 3 : 10 و 2 :29 و 4 : 7 رساله پولس به رومیان 8 : 14 رساله پولس به فیلیپیان 2 : 15

*

2- حضرت مسیح در مورد خویش می فرماید: «من و پدر یک هستیم.» انجیل یوحنا باب 10 : فقره 30 بنا بر نظر پیروان تثلیث بدون شک این عبارت بر اتحاد مسیح با خدا دلالت دارد.

 

نقد و بررسی:

این عبارت به معنی حقیقی آن نیست بلکه به معنی همسویی و یک رنگ بودن با خداست.

دلیل ما بر این مدعا آن است که این عبارت در مورد دیگران نیز به کار رفته است ، در انجیل یوحنا باب 17 : فقره 21 حضرت عیسی در مورد شاگردان خویش به خداوند چنین می گوید: « تا همه یک گردند چنانکه تو ای پدر در من هستی و من در تو تا ایشان نیز در ما یک باشند»

 

*

3- حضرت مسیح در مورد خود می فرماید: «من در پدر هستم و پدر در من است». انجیل یوحنا باب 14 : فقره 11 و حتی در آیه قبل از این می فرماید : «آیا باور نمی کنی کهمن در پدر هستم و پدر در من است سخن هایی که من به شما می گویم از خود نمی گویم لکن پدری که در من ساکن است او این اعمال را می کند».

بنا بر نظر پیروان تثلیث در این فقرات ، مسیح به روشنی می فرماید که خدا در من است، خدا در من ساکن است و چنین کسی نمی تواند جز خدا باشد.

 

نقد و بررسی:

به نظر می رسد که این عبارات نیز به همان معنایی است که در مورد قبلی گفتیم چرا که این عبارات نیز در مورد دیگران استعمال شده است . رساله اول یوحنا باب 4 : فقره 15 – 16

«هر که اقرار می کند که عیسی پسر خداست، خدا در وی ساکن است و او در خدا... و هر که در محبت ساکن است در خدا ساکن است و خدا در وی».

 

در جای دیگر آمده است: « آیا نمی دانید که بدن شما هیکل روح القدس است که در شماست که از خدا یافته اید و از آن خود نیستید».

 

اول قرنتیان باب 6 : فقره 19 در یوحنا باب 17 : فقرهای 21 – 23 آمده است:

« تا همه یک گردند چنانکه تو ای پدر در من هستی و من در تو تا ایشان نیز در ما یک باشند... من در ایشان و تو در من ».

 

*

4- حضرت مسیح خطاب به یهودیان گفت: «به شما می گویم که پیش از آنکه ابراهیم پیدا شود من هستم» [یوحنا 8 : 58]

 

نقد و بررسی:

حضور جسمی مسیح تا قبل از میلاد آن حضرت منتفی است و بدون شک در یک برهه مسیح لباس جسم پوشید و نه بیشتر چنانکه در اناجیل و رساله ها آمده است. اما اینکه روح مسیح پیش از ابراهیم بوده باشد هیچ اشکالی ندارد چنانکه در روایات اسلامی نیز این نکته ذکر شده است که ارواح قبل از بدن ها خلق شده اند. پس مراد از دیدن ایام ابراهیم، حضور روحی است. چنانکه در آیات قبل از این ، عین همین مطلب در مورد ابراهیم آمده که:

« پدر شما ابراهیم شادی کرد بر اینکه روز مرا ببیند و دید» [یوحنا 8 : 56]

 

بدون شک دیدن ایام مسیح توسط ابراهیم به صورت جسمانی و عادی نبوده است. گذشته از تمام اینها، اینکه مسیح قبل از ابراهیم بوده باشد نمی تواند دلیل بر الوهیت او باشد فقط و فقط این را ثابت می کند که مسیح قبل از ابراهیم بوده است و نه بیشتر. گذشته از این حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که مسیح ازلی بوده باز هم این تازگی ندارد

و در مورد ملکی صدق نیز همین مطلب آمده است :

« زیرا این ملکی صدق ... بی پدر و بی مادر و بی نسب نامه و بدون ابتدای ایام و انتهای حیات» [عبرانیان 7 : 1 – 3]

 

*

5- انجیل یوحنا باب 1 فقره 1 : «در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود» بنا بر نظر پیروان تثلیث این عبارت از انجیل به صراحت بر الوهیت حضرت مسیح دلالت دارد و اگر جملات قبل به اشاره بود در اینجا تصریح بر الوهیت عیسی شده است.

 

نقد و بررسی:

قبل از بررسی این فقره باید توجه داشت که مسلماً این فقره چنین صراحتی را ندارد و الا فِرقه های منکر الوهیت مسیح هیچ دستاویز و راه گریزی نخواهند داشت همچنین پیشتر نیز به این مطلب اشاره کردیم که مسئله تثلیث تا قرنها محل نزاع بود و در شورای نیقیه ( 325 م ) بود که این دکترین تثبیت شد .بدون شک اگر چنین عبارت واضحی در انجیل وجود داشت جایی برای اینهمه نزاع، باقی نمی ماند (تأمل کنید)!!!

 

از آنجا که ترجمه های کتاب مقدس غالباً به صورت سلیقه ای ارائه شده است، لازم است به متن اصلی رجوع کنیم.

Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος

 

در متن یونانی انجیل یوحنا از کلمه تئوس θεὸς استفاده شده و عبارت به این نحو است:

مجله نشریات کتاب مقدس در این باره می نویسد:

«عبارتهایی که دارای مسندی بدون حرف تعریف هستند که پیش از فصل می آید اصولاً معنی توصیفی دارند»

این مجله در مورد فقره مذکور می نویسد: « قدرت توصیفی این مسند (تئوس دوم) آن قدر زیاد است که این اسم را نمی توان معرفه در نظر گرفت»

و دقیقا به همین خاطر است که در چاپهای متعدد کتاب مقدس، فقره مذکور به همین گونه ترجمه شده است از جمله:

1)     «و کلمه خدایی بود» ترجمه اصلاح شده عهد جدید براساس ترجمه جدید اسقف اعظم نیوکام 1808 م

 

2)     «و خدایی بود کلمه» ترجمه مؤکد دو زبانه از بنجامین ویلسون 1864م

 

3)     «و کلمه وجودی الهی بود» کتاب مقدس سانته نیز انجیل یوحنا از موریس گوگل 1928 م

 

4)     «و کلمه خدایی بود» ترجمه جیمز تومانِک 1958 م

 

5)     «و خدایی بود کلمه» انجیل یوحنا ترجمه زیگفرید شولتس 1975 م



مطالب مرتبط

خدا نبودن مسیح در کتاب مقدس(بخش دوم)

خدا نبودن مسیح در کتاب مقدس(بخش سوم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی